Copyright 2025 - Legendy Rocka

"Wielka czwórka"

Wokalista Smile, Tim Staffell, podobno zniechęcony m.in. tym, że jego zdaniem May stawia wyżej naukę niż muzykę, rozstał się z zespołem i odszedł do grupy Humpy Bong. Zmiany jednak zapowiadały powstanie czegoś zdecydowanie większego niż Smile. May nie zrezygnował z muzyki, komponował utwory, które w przyszłości weszły do repertuaru rodzącej się przebojowej grupy – Queen.

Już wówczas May i Roger Taylor przyjaźnili się z Freddiem Mercurym, którego dołączenie do nich po odejściu Stafella było kwestią czasu. Do zwycięskiego składu potrzebowali już tylko Johna Deacona. W miarę jak zespół zaczął odnosić coraz większe sukcesy i pochłaniał coraz więcej uwagi, zamiary zrobienia doktoratu zeszły na dalszy plan. Queen zaś wyrósł na jeden z największych rockowych zespołów. Ba, od lat cieszy się uznaniem na całym świecie i dzisiaj plasuje się w czołówce najważniejszych formacji w historii muzyki rozrywkowej.

1960–2004: późniejsza kariera

Pozostała na scenie w późniejszych latach 60- ych i 70- ych pisząc i wykonując w Tennessee, jednak nie nagrywała po tym gdy spółka Starday/ Gusto podeszła w 1977 z pytaniem czy by chciała na nowo nagrać kilka swoich utworów pod szyldem Greatest Hits. Carson się zgodziła i równierz nagrała kilka nowych utworów, które niedawno napisała.

W późniejszych latach 70- ych z dwójką dorosłych synów, zaczeła poświęcać więcej czasu swojej miłości do muzyki grając w wielu obszarach południowych Stanów. Publiczność przywitała ją z wielką sympatią. Występowała w programach Pop! Goes the Country i Nashville Now, na dodatek jeden z jej utworów został wykorzystany w jednym epizodzie serialu pt. Fame w 1983 roku. Jej powrót został chwilowo przerwany poprzez chorobe męża, Xavie'a. Przeszła na emeryturę by się móc nim opiekować do chwili jego smierci w listopadzie 1990 roku.

W 2001 na 80- ych urodzinach Carson przybyło sporo piosenkarzy contry m. in. Melba Montgomery, Sonny James, Kitty Wells i Stonewall Jackson. Carson zmarła 16.12.2004 w wieku 83 lat.

2011 - 2019

18 kwietnia 2011, na koncercie jubileuszowym Trubadurów, wojewoda łódzki Jolanta Chełmińska wręczyła członkom zespołu Srebrne Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadane przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego[6].

26 września 2017 podczas wielkiego koncertu jubileuszowego w Teatrze Wielkim w Łodzi minister Piotr Gliński wręczył im Złote Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

AOR

skrót wywodzi się od angielskiej nazwy Album- Oriented Rock

Biografia

Wczesne życie i wzlot sławy

Amburgey urodziła się w Neon, Kentucky (odkąd zostało włączone do Fleming- Neon). Ona i jej dwie siostry zostały dostrzeżone przez radio- tańca impresario John Lair'a i zaproszone do przyłączenia sie do obsady WSB Barn Dance w Atlancie w 1938 roku. Siostrom Amburgey zostały nazwane po nazwacdh nasion siana Minnie, Marthie i Mattie. Po czym gdy Amburgey opuściła grupę przyłączając się do swego meża, grającego na mandolinie James'a Carosn'a w latach 40- ych pseudonim pozostał stałą się oficjanie Martha Carson. Duet wykonywany (z Martha na gitarze) jako "Barn Dance Sweethearts". W tym czasie rozwodziła się z James'em Carson'em w 1950 roku i zaczeła solowe występy w radiu Knoxville's WNOX. Jednakowoż nie mogła nagrywać, ponieważ wytwórnia Barn Dance Sweethearts należąca do Capitol podpisała kontrakt z zespołem przez 1957 rok i odmówił jej kariery solowej, próbując zamiast tego przyłączyć ją do innych męskich piosenkarzy.

Zaczeła wykonywać sesje ukazując się w "Too Old To Cut The Mustard" utworze The Carlisles jak i innych nagraniach tego zespołu przez niezwiązanego wykonawcy, który był przedstawicielem WNOX, mężnego Bill'a Carlisle.

Szczyt jej kariery

Choroba

Od wielu lat Czesław Niemen cierpiał na nowotwór układu chłonnego, który próbował zwalczyć przy pomocy medycyny naturalnej. Zmarł 17.01.2004 w Centrum Onkologii w Warszawie z powodu powikłań związanych z zapaleniem płuc, na które zapadł w szpitalu[16]. Jego zwłoki, zgodnie z ostatnią wolą artysty, zostały skremowane.

Dorobek

W swoim dorobku ma około dwa tysiące piosenek, ponad dwadzieścia płyt polskich, a także po jednej angielskiej, czeskiej, niemieckiej, rosyjskiej.
Koncertowała na całym świecie: w Europie, Ameryce, Australii, Azji. Jest laureatką wielu nagród i uczestniczką wielu polskich i światowych festiwali muzycznych.

Wystąpiła między innymi w oratorium Katarzyny Gärtner i Ernesta Brylla „Zagrajcie nam dzisiaj wszystkie srebrne dzwony” (1975), śpiewogrze „Na szkle malowane” (K. Gaertner, E. Bryll), spektaklu Teatru STU w Krakowie „Szalona lokomotywa” według tekstów St. I. Witkiewicza (1977, rola Hildy; na scenie razem z Markiem Grechutą; reż. Krzysztof Jasiński). Zajmuje się też aktorstwem, zagrała w kilku filmach i widowiskach muzycznych.

Regularnie do 2009 występowała w serialu Telewizji Polsat Rodzina zastępcza.

W 1992 ukazała się autobiograficzna książka piosenkarki „Niech żyje bal”. W 2013 wydana została jej kolejna książka autobiograficzna pt. „Wariatka tańczy”, będąca wywiadem-rzeką przeprowadzonym przez dziennikarza muzycznego, Jarosława Szubrychta. 23.03.2013 odebrała w Kijowie tytuł Człowieka Roku 2012 w Ukrainie.

Dzieciństwo i wczesna młodość

Czesław Niemen urodził się jako Czesław Juliusz Wydrzycki 16 lutego 1939 w Starych Wasiliszkach w ówczesnym województwie nowogródzkim (obecnie Białoruś). Jego rodzicami byli Anna z domu Markiewicz (1897–1986) i Antoni Wydrzycki (1896–1960), wykonujący liczne prace rzemieślnicze, m.in. strojenie fortepianów i naprawę zegarów. Miał siostrę Jadwigę (ur. 1926). Śpiewał już w szkolnym chórze w szkole dziesięciolatce oraz w chórze kościelnym (tam grał też na organach). Wraz z chórem szkolnym koncertował w innych szkołach. W latach 1953–1954 uczęszczał do klasy fortepianu liceum pedagogicznego w Grodnie.

Jak wspomina jego kolega ze szkoły muzycznej w Grodnie, Mikołaj Szyszygin, Czesław uczęszczał z nim do Szkoły Muzycznej w Grodnie przez rok, jednak został z niej wyrzucony, gdyż opuszczał zajęcia. Razem grali na występach szkolnych, Szyszygin na domrze a Wydrzycki na bajanie (rosyjska odmiana akordeonu). W 1958 roku poślubił w Grodnie swoją pierwszą miłość, Marię Klauzunik.

Earl's Court Exhibition Centre 1975

Earls Court 1975- było to miejsce w którym od 17.05.1975 do 25.05.1975 roku brytyjska grupa rockowa, Led Zeppelin, odbyła pięć koncertów.

Przegląd

Początkowo koncerty miały odbyć się w przeciągu trzech nocy od 23. do 25.05.1975 roku, ale ze względu na niespotykany popyt (bilety na trzy występy zostały sprzedane w przeciągu czterech godzin), dwa kolejne dni zostały zaplanowane na 17. i 18.05. co w przeliczeniu na sprzedaż biletów wyniosło 85.000 sztuk. Znany krytyk i reżyser filmowy, Tony Palmer, oświadczył "The Observer", że żaden zespół w historii nie przyciagnął takiej publiczności w Wielkiej Brytanii.

Te koncerty miały miejsce niecałe dwa miesiące po zakończeniu trasy Led Zeppelin po Ameryce Pn. w '75 roku. Cały czterdziestotonowy sprzęt wraz ze świetlnym przedstawieniem dla koncertów został sprowadzony samolotem ze Stanów Zjednoczonych. Duży Eidophor projektor, który pokazywał wydarzenie w trakcie nagrywania został również umocowany nad sceną, koszt montazu wynosił £10,000. Uważa się, że to była jedna z pierwszych okazji gdy taki sprzęt w Anglii został użyty. Mówiło się że całe miasto mogło zostać oświetlone przez energię, którą wykorzystano na jeden koncert. Próby zajęły trzy dni aby dopracować każdy możliwy szczegół lub uniknąć problemów z asystentami. Showco zarzała dźwiękiem na koncertach.

Występy w Earl's Court były promowane przez Mel'a Bush. w wywiadzie, który udzielił kilka lat po wydarzeniu Bush wyjaśnił:

"W tamtym czasie [Led Zeppelin] byli wielką atrakcją i wiedziałem, że Peter (Grant) [menadżer Led Zeppelin] i szczególnie tamtego roku chciał pokazać ich w największej i najlepszej scenerii. Byłem pierwszym organizatorem, który wykorzystał Earl's Court kilka lat przed David'em Bowie i Slade. Więc jeżeli Peter brał pod uwagę miejsce by wykorzystać kontaktował się. Pewnego razu wszystko było gotowe i działało i doszliśmy do porozumienia w kwestii cen biletów, które Peter zawsze był chętny utrzymać na rozsądnym poziomie.

By pomóc w pomowaniu koncertów Bush i Grant użyli reklam, które przedstawiał pociąg nazwany "Zeppelin Express" połączony z Earl's Court za pośrednictwem pociągów InterCity British Rail. Był zamiar propagowania wiadomości, że wszystkie koncerty odbędą się w jednym miejscu i będą łatwo dostępne dla fanów ze wszystkich stron kraju. Obraz został umieszczony na oryginalnym plakacie reklamującego koncert, którego oryginały są obecnie jednym z najbardziej kolekcjonerskich plakatów w historii rock'a. Plakaty zostały na równi zrobione wraz z projektem programu koncertu przez Martinę Grainey pracującą w Peter Grainey Graphics of Bournamouth.

Pięciu DJ- ów miało za zadanie przedstawienia zespołu do każdego występu na scenie, byli to Bob Harris (17.05.), Johnnie Walker (18.05.), Kid Jensen (23.05.), Nicky Horne (24.05.) i Alan Freeman (25.05.).

Wszystkie te występy trwały ponad 3 godziny wraz z ostatnim koncertem z 25.05., który trwał 3 godz. 43 min. i 50s. Nagrania z koncertów pprzez lata były niedostępne dla publiczności aż do momentu kiedy to części nagrań zostały ostatecznie opublikowane na "Led Zeppelin DVD" w 2003 roku.

Odbiór ze strony krytyki

Przez niektórych krytyków koncerty Earl's Court są uważane za najlepsze, które to zespół kiedykolwiek dał i występy otrzymały głównie najlepsze recenzje ze strony muzycznej prasy, które zostały opublikowane włącznie w "Sounds", "New Musical Express" i "Melody Maker". Dziennikarz muzyczny Chris Welch, który był na występie lata później wspominał:

"Zespół grał z ogromnym zapaleniem posiadającym niemal demoniczną moc wsród kłębów dymu będącą przebijaną przez zielone laserowe wiązki. Jimmy Page wymachiwał swoim łukiem do skrzypiec po strunach gitary wydobywając upiorne gotyckie wycia. W tym czasie napisałem w recenzji, że "Robert Plant zasadniczo podtrzymuje człowieka gadatliwego wobec publiczności prawie jak przewodnik zabierający nas w historię zespołu, żartowniś będącego za kierownicą niejakiej przerażającej ciężarówki proponującego na boku cwane i poetyckie ruminacje między momentami strasznej mocy". ... Materiał z "Physical Graffiti" podobał się bardziej zespołowi niż innym artystom i najlepsze momenty z poprzednich albumów pojawiły się w formie ballad i akustycznych utworów".

W nawiązaniu do wypowiedzi archiwisty Led Zeppelin Dave'a Lewis:

"Gdy Led Zeppelin podjęło się pięciu występów w London's Earl's Court Arena w maju '75 roku znajdowali się na samym szczycie swoich twórczych mocy. Pobudzeni sukcesem ze strony krytyki i komercji ich szóstego albumu podwójnego wydania zestawu "Physical Graffiti" każdy koncert, który grali nabierał wymiar podobnego do wydarzenia. Earl's Court mieszczący w sobie 17.000 osób pozwolił im na luksus zaprezentowania się w jak najlepszym otoczeniu ogromu ich występu. Przez pięć nocy w maju '75 roku Zeppelin dostarczyło prawdopobnie najbardziej imponującą serię koncertów w ich całkowitej karierze... . Zdjęcia z występów nadal rozjaśniają strony niezliczonych artykułów i książek, występy zapisane na bootleg'ach są chętnie rozchwytywane i oficjalne nagranie gig'ów są ogromnym znaczeniem i mocą całkowitego lotu Led Zeppelin bardziej niż jakikolwiek zachowany filmy tego zespołu.

Lista utworów

Dla tych koncertów zespół odnowił akustyczną sekcję, która była komponentem wielu ich tras aż pod koniec '72 roku kiedy to utwór został skreślony.

Lista utworów dla pięciu koncertów składała sie z:

    1. "Rock and Roll" (Page, Plant, Jones, Bonham)
    2. "Sick Again" (Page, Plant)
    3. "Over The Hills And Far Away" (Page, Plant)
    4. "In My Time Of Dying" (Page, Plant, Jones, Bonham)
    5. "The Song Remains The Same" (Page, Plant)
    6. "The Rain Song" (Page, Plant)
    7. "Kashmir" (Bonham, Page, Plant)
    8. "No Quarter" (Page, Plant, Jones)
    9. "Tangerine" (Page)
    10. "Going To California" (Page, Plant)
    11. "That's The Way" (Page, Plant)
    12. "Bron- Y- Aur- Stomp" (Page, Plant, Jones)
    13. "Trampled Under Foot" (Page, Plant, Jones) (włącznie "Gallows Pole")
    14. "Moby Dick" (Bonham, Jones, Page)
    15. "Dazed and Confused" (Page) (włącznie "Woodstock"/ "San Francisco (Be Sure To Wear Flowers In Your Hair)"
    16. "Stairway To Heaven" (Page, Plant)

Bis:

  • "Whole Lotta Love" (Bonham, Dixon, Jones, Page, Plant) (włącznie "The Crunge")
  • "Black Dog" (Page, Plant, Jones)

Dodatkowe bisy na ostatnim wystepie 25.05.:

  • "Heartbreaker" (Bonham, Page, Plant)
  • "Communication Breakdown" (Bonham, Jones, Page) (włącznie "D'yer Mak'er"

Daty tras

Data Miasto Kraj Wydarzenie
17.05.1975

Londyn

Wielka Brytania Earls Court Arena
18.05.1975
23.05.1975
24.05.1975
25.05.1975

Anulowane trasy po Ameryce Pn.

Data Miasto Kraj Wydarzenie
23.08.1975

 

Oakland

Stany Zjednoczone Alamedna County Coliseum 
24.08.1975
27.08.1975 Tempe Tempe Stadium
29.08.1975 Kansas City Arrowhead Stadium
31.08.1975 Atlanta Fulton County Stadium
2.09.1975 Louisville Kentucky Fairgrounds Stadium
6.09.1975 Pasadena Rose Bowl
9.09.1975 Norman Lloyd Noble Center

Były to również plany na trasę do Ameryki Pd., która miała się odbyć po trasie po Wielkiej Brytanii zimą '76 roku  i wiosną w Europie jednak te plany zostały odłożone na później.

16.12.1975 zespół zagrał improwizowany koncert w Jersey, który trwał 45 minut. Po swojej następnej trasie w '77 roku zespół już nie wystąpi na żywo.

Grand Ole Opry

amerykańska audycja radiowa country nadawana w każdą sobotę z Nashville przez radio WSM.

Grupa Niemen

Jesienią 1971 Niemen zetknął się z awangardowym kontrabasistą Helmutem Nadolskim. Z nim oraz z muzykami grupy SBB stworzył Grupę Niemen, która działała od grudnia 1971 do sierpnia 1973. Występował z nią i nagrywał trębacz Andrzej Przybielski. W styczniu 1972 w Monachium nagrano płytę Strange Is This World, w sierpniu 1972 w kraju dwie płyty częściowo improwizowane Niemen Vol. 1 i Niemen Vol. 2, a w sierpniu 1973, również w Monachium, album Ode to Venus. Zespół jego wystąpił w kilku krajach europejskich i zebrał pozytywne recenzje krytyki muzycznej. Równocześnie Czesław Niemen zaczął nagrywać muzykę filmową, którą tworzył przez prawie 10 lat. Wiosną 1973 zarejestrował też w Monachium utwory na płytę solową Russische Lieder. W styczniu i lutym 1974 z renomowanymi muzykami sesyjnymi nagrał w Nowym Jorku płytę Mourner's Rhapsody. Zagraniczna kariera Niemena nie rozwinęła się jednak zgodnie z oczekiwaniami muzyka, jak i jego polskich fanów.

Headley Grange

Headley Grangeto dawny przytułek znajdujący się w Headley, Hampshire, Anglii. To historyczny budynek klasy II. Najbardziej znany jest pod względem użycia w latach 60- ych i 70- ych jako miejsca nagrań i prób przez wykonawców tj Led Zeppelin, Bad Company, Fleetwood Mac, Genesis, Peter Frampton, The Pretty Things, Ian Dury, Clover i Help Yourself.

Dziś jest prywatną rezydencją.

Historia

To trzykondygnacyjny dom z kamienia, który został zbudowany w 1795 roku i był używany jako przytułek dla ubogich, chorych i sierot. Został zbudowany przez trzech parafian Bramshot, Headley i Kingsley. W 1830 roku był to centrum zamieszek. W 1870 roku budynek został kupiony przez budowlańca Thomas'a Kemp za £420, który przerobił go na prywatną rezydencję i nazwał Headley Grange.

Użycie jako studia nagraniowego i prób

Kawałki albumów Led Zeppelin "Led Zeppelin III", "Led Zeppelin IV", "Houses Of The Holy" i "Physical Graffiti" zostały skomponowane i/ lub nagrane w Headley Grange. Wokalista Led Zeppelin, Robert Plant, w ciągu jednego dnia napisał tamże słowa do utworu pt. "Stairway To Heaven". Utwór Led Zeppelin pt. "Black Dog", który podobnie jak "Stairway To Heaven" pojawił się na "Led Zeppelin IV", został nazwany po czarnym labradorze retriever, który został odkryty tamże podczas sesji.

W nawiązaniu do Led Zeppelin gitarzysta Jimmy Page stwierdził:

"Headley Grange był do pewnego stopnia zniszczony, ogrzewanie nie działało. Ale miał jedną główną zaletę. Inne zespoły robiły tam próbę i nie miały żadnych skarg. To główny problem, ponieważ nie chcesz gdzieś pójść i w procesie pracy zaczynasz blokować, a potem musisz się wycofać".

W wywiadzie udzielonym czasopismu "Mojo" w 2010 roku page dokładnie opisuje:

"Powodem dla którego tam pojechaliśmy po pierwsze był by uzyskać sytuację życiową, gdzie piszesz i na prawdę żyjesz tą muzyką. Jako grupa tak na prawdę nigdy wcześniej czegoś takiego nie doświadczyliśmy, poza tym gdy Robert [Plant] i ja pojechaliśmy do Bron- Yr- Aur. Ale to tylko ja i Robert schodziliśmy tamże i spędzaliśmy czas na łonie Walii ciesząc się tym. To było różnie. To byliśmy my wszscy koncentrujący się w skoncentrowanym środowisku i istota tego co się tam wydarzyło ukazało się na trzech albumach (IV, Houses Of The Holy, Physical Graffiti).

Help Yourself byli tamże od '71 do '73 roku i odbywali próby do dwóch swoich albumów "Beware The Shadow" i "Strange Affair".

Peter Gabriel i inni członkowie Genesis potwierdzili, że napisali większość materiału do albumu z '74 roku pt. "The Lamb Lies Down On Broadway Lies Down On Broadway" gdy się tamże wycofali.

Yazoo nagrał teledysk do ich utworu pt. "Don't Go" w Headley Grange.

W tym samym czasie był nagrywany debiutancki album Bad Company. Peter Grant był menadżerem Bad Company, który równiez był menadżerem Led Zeppelin.

Przedstawienie w "It Might Get Loud"

W filmie dokumentalnym z 2009 roku pt. "It Might Get Loud" Page jest nagrywany podczas wizyty w Headley Grandge i omawia nagranie "Led Zeppelin IV". Omawia jak perkusja do "When The Levee Breaks" była nagrywana w przepastnym korytarzu z echem akustyki.

Później wspominał tę wizytę:

"[Moje] wspomnienia tego były bardzo zakorzenione podobnie gdy początkowo tam graliśmy. Wtedy tak na prawdę nie był używany, ale ta sama rodzina nadal go posiada. Ta pani, która go wynajmowała [Led Zeppelin] myślę, że zmarła, ale myślę, że jej wnuczka teraz tam żyje. Moje wspomnienia tego były naprawdę takie jak w tamtych czasach z niedziałającym ogrzewaniem i było bardzo wilgotno, ale nadal była to scena odgrywająca czegoś bardzo energicznego. [W filmie] gdy wszedłem byłem bardzo przytłoczony, nie tylko z powodu przeszłości, ale również teraz, ponieważ to był dom i ja myszkowałem w domie, który był mieszkaniem. Były tam meble, ozdoby, obrazy i nawet kilka muzycznych instrumentów... . Wymiary korytarza były nadal takie same jak pamiętam. Również poszedłem do innych pokoi, włącznie z pokojem w którym spałem i w którym znajdował się ogień przy którym się ogrzewaliśmy i było nieco przytłaczająco.

Historia 1973- 79 formacja i wczesne wydania

Wokalista jak i też gitarzysta David Hidalgo spotkał się z bębniarzem Louis'em Pérez'em w Garfield High School mieszczącej się w East Los Angeles, California gdzie pracowali bez wynagrodzenia w niejasnych musical'ach tj. Fairport Convention, Randy Newman & Ry Cooder. Pérez wspomniał: "My patrzymy na siebie pytając siebie wzajemnie: "Ty lubisz to? Myslałem, że byłem jedyny chory w naszej grupie." Pewnego dnia zaszedłem do jego domu gdzie ogólnie spędziłem rok słuchając nagrań, grając na gitarach i zaczynając pisać utwory. Dwa wypżyczone magnetofony typu reel- to- rell od kolegi i stworzylismy multitracking'owe nagrania, które przerzucaliśmy z piosenek parodii do free- form jazz'u.

Historia Applejacks

Wszyscy członkowie zespołu, poza Al Jackson'a znali się już za dziecka w harcerstwie. Baggott, Cash i Freeman zaczeli grac w grupie skiffle'owej utworzonej w '61 roku, która nosiła nazwe The Crestas, który występował okazyjnie w lokalnym klubie młodzieżowym. Davies dołączyła do zespołu w 1961, a Gould w kolejnym roku. Z braku wokalisty zespół był stanowczo instrumentalny aż do momentu dołaczenia Al Jackson'a w 1963 roku; zaczeli grac utwory rock'n'roll'owe ocalawszy tym samym siedzibe w Solihull Civic Hall. W czasie zmienili nazwę zespołu na The Jaguars zanim ostatecznie powrócili do ówczesniej nazwy w lipcu '62 roku, która pozostała.

Podpisawszy umowę z wytwórnią Decca póxniej w '63 roku sukces ich opierał się na sile pierwszego singla, który nosi tytuł "Tell me when" napisanego przez Les Reed'a i Geoff Stephens'a. Singiel został wydany w lutym 1964 roku i osiągnął #7 na liście w U.K. Po spotkaniu z zespołem The Beatles, które miało miejsce w czasie próby przed wystepem w telewizji, John Lennon wraz z Paul'em McCartney'em zapewnili zespołowi występ swoim utworem, który był ich drugim singlem pt. "Like Dreamers Do". Nagranie jednak uzyskało miejsce 20 na liście przebojów w U.K., podczas gdy ich utwór "Three little words (I love you)" (równierz wydany w 1964 roku) osiągnął miejsce 23.

Zespół pokłócił się z wytwórnią Decca o ich kolejny singiel. Wytwórnia chciała by nagrali utwór "Chim, chim chiree", jednak zespół nie lubiał go. Mimo, że singiel został ogłoszony (i właśnie przez to jest wymieniany w dyskografii), jednak nigdy nie został wydany. W nawiązaniu do Megan Davies zespół nawet nie nagrał "Chim, chim chiree". Dzięki tej kłótni kolejny singiel "Bye, bye girl" został wydany pół roku później po "Three little words".

Mimo problemów zespołu wytwórnia Decca nadal nagrywała aż do 1965 roku (wraz z pierwszą wersją Ray'a Davis'a "I go to sleep" spotkali się z nieliczną odpowiedzią ze strony publiczności prowadząc do szybkiego powrotu by lokalnie móc występować. Po 1966 roku zespół stał się przedstawieniem na jednym z morskich przewoźników, który pracował dla Cunard przed końcem dekady i często na RMS Queen Mary, RMS Queen Elizabeth and RMS Queen Elizabeth 2.

Freeman i Davies pobrali się we wrześniu 1964 roku z udziałem reszty członków zespołu w roli drużby. Davis ostatecznie odeszła od muzyki zostając pielęgniarką i dyrektorką szpitala National Health Service.

Zespół był raz opisany jako "Solihull Sound", a Chris May i Tim Phillips porównali ich muzyke do biju dwonków domowych, które były popularne w Solihul w tamtym czasie.

11.12.2010 zespół się reaktywował by dac jedyny koncert w kościele St. Mary w Solihull w którym to zespół praktykował we wczesnych latach. Koncert miał za zadanie weszprzeć finansowo kościół.

Oryginalny skład:

- Al Jackson (ur. jako Harry Llewellyn Jackson, 21.04.1945, Birmingham, Warwickshire), gw. wokal (od lipca 1962);
- Martin Baggott (ur. jako Martin Thomas Baggott, 20.10.1947, Birmingham, Warwickshire), gw. gitara (od początku 1961);
- Don Gould (ur. jako Donald Peter Gould, 23.03.1947, Solihull, Warwickshire), organy (od grudnia 1961);
- Phil Cash (ur. jako Philip Peter Cash, 9.10.1947, Birmingham, Warwickshire), rhythm guitar (od początku 1961);
- Gerry Freeman (ur. jako Gerald Ernest Freeman, 5.05.1943, Solihull, Warwickshire), bębny (od początku 1961);
- Megan Davies (ur. jako Megan Kelso Davies, 25.03.1944, Sheffield, na zachodniej stronie jadąc z Yorkshire), bas (od początku 1961)

Historia Czerwonych Gitar

Czerwone Gitary w lipcu 2007
W 2006 roku Czerwone Gitary otrzymały Marmurowy Krążek – nagrodę za największą ilość sprzedanych płyt w historii polskiej fonografii.

Rok później zespół zaprezentował nowego singla „Wezmę cię ze sobą”. W 2008 roku Czerwone Gitary nagrywały płytę dla niemieckiej wytwórni Sony BMG Deutschland. Album zatytułowany Herz verschenkt został wydany w 2009 roku. W 2010 roku pojawił się kolejny singiel Czerwonych Gitar „Lecz tylko na chwilę”. W tym samym roku zespół odebrał złotą płytą za album Czerwone Gitary OK.
W 2013 roku w Warszawie[4] oraz w 2014 roku w Zabrzu odbyły się pierwsze w historii koncerty Czerwone Gitary Symfonicznie. W grudniu 2014 roku w Polskim Radiu Rzeszów zespół zagrał koncert Czerwone Gitary Akustycznie – Elektrycznie „Śpiewaj razem z nami”.

Obchody 50-lecia istnienia zespołu przypadające na rok 2015 zespół zainaugurował kilkutygodniową trasą po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. 14 marca w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbył się Złoty Koncert Jubileuszowy. Tego samego dnia odbyła się premiera nowej płyty zespołu zatytułowanej Jeszcze raz, na której znalazło się 15 nowych piosenek, w tym jeden archiwalny utwór Krzysztofa Klenczona. Album kolejno promowały single: „Trochę przed wieczorem”, „Coś przepadło”, „Czerwona gitara”, „Jeszcze raz, pierwszy raz”.

12 czerwca 2015 roku, podczas pierwszego dnia 52. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, Czerwone Gitary odsłoniły swoją gwiazdę w Alei Gwiazd Polskiej Piosenki. Tego samego dnia zespół wystąpił na Festiwalu „Dozwolone od lat 18" na Stadionie Miejskim we Wrocławiu.

31 lipca 2015 roku w Operze Leśnej w Sopocie odbyła się jubileuszowa odsłona koncertu Czerwone Gitary Symfonicznie z towarzyszeniem Orkiestry Symfoników Gdańskich. Utwory zespołu wykonali także zaproszeni artyści m.in. Sarsa Markiewicz, Jacek Stachursky i Marcin Kindla.

Tydzień później – 7 sierpnia 2015 roku – zespół wystąpił podczas I Rockblu Przywidz Festiwal, a wcześniej wziął udział w ceremonii otwarcia Bulwaru Zespołu Czerwone Gitar oraz odsłonięcia Korzeni Rocka – pomnika upamiętniającego gwiazdy polskiego rocka.

14 sierpnia 2015 roku – podczas festiwalu Disco pod Gwiazdami w amfiteatrze w Zielonej Górze, odbył się jubileuszowy występ Czerwonych Gitar z okazji 50-lecia działalności scenicznej. Impreza była transmitowana na antenie Telewizji Polsat.

I nauka, i sztuka

I chociaż to muzyka grała wciąż pierwsze skrzypce, plany doktoratu nie zniknęły nigdy z horyzontu. W czasie, gdy odnosił sukcesy z zespołem, realizował się też w "mniej widowiskowej" dziedzinie. Jego praca naukowa zdobywała niemałe uznanie. W 2002 r. został nawet uhonorowany doktoratem honoris causa uniwersytetu w Hertfordshire. Swoją pracę doktorską, pt. Prędkości radialne w zodiakalnej chmurze pyłu kosmicznego, obronił zaś na Imperial College, ale dopiero… w 2007 r. Dr Brian May wciąż zgłębiał tajniki astrofizyki.

Jednak dopiero teraz praktycznie "namacalnie" te dwie pasje się zetknęły. Fani muzyka doczekali się po praktycznie 20 latach nowego, solowego utworu wychodzącego spod jego ręki. A premiera, jak przystało na naukowca i gwiazdę rocka w jednej osobie, była wyjątkowa.

Najnowsza kompozycja Briana Maya uświetniła podniosłe wydarzenie w świecie nauki i imponujące osiągnięcie NASA. Sonda New Horisons zbliżyła się do odkrytej w 2015 r. planetoidy, Ultima Thule na odległość 3,5 tys. km. Nastąpiło to 1 stycznia 2019 r., 33 minuty po północy czasu obowiązującego w centrum kontroli lotu, czyli o 6:33 czasu polskiego. Z tej okazji, m.in. na oficjalnych profilach w mediach społecznościowych Queen, pojawił się najnowszy utwór Briana Maya zatytułowany "New Horizons (Ultima Thule Mix)".

- Ten projekt nadał mi nową energię. Jest to wspaniałe wyzwanie, by połączyć dwie strony mojego życia – astronomię i muzykę. To Adam Stern, pomysłodawca tej misji NASA, rzucił mi w maju tę rękawicę. Zapytał mnie, czy nie skomponowałbym muzyki specjalnie na moment, gdy sonda NH zbliży się do Ultima Thule. To najdalsze miejsce, do którego sięgnął człowiek, i najdalszy obiekt, jaki będziemy mogli na ziemi oglądać z bliska – komentował z zadowoleniem May.

Kto wie, być może niebawem doczekamy się pełnowymiarowego albumu. Natomiast dane, jakie zebrała sonda New Horizons, przesyłane będą aż przez 18 miesięcy. Późniejsza analiza pozwoli dowiedzieć się więcej na temat powstawania Układu Słonecznego. Sonda została wystrzelona w 2006 r., a koniec jej misji przewidziany jest na 2022 r.

Iza S-D

(ur. 28.051938 w Łukowcu Wiszniowskim, zm. 1.05.2019) – polska piosenkarka, wokalistka zespołu Tercet Egzotyczny, związana z zespołem od początku jego istnienia, czyli od 1963 roku.


Życiorys
W roku 1960 ukończyła Liceum Muzyczne we Wrocławiu. W latach 1961–1964 była solistką Operetki Wrocławskiej. W 1964 roku zadebiutowała na dużym ekranie, grając u Wojciecha Hasa w Rękopisie znalezionym w Saragossie. Żona zmarłego w 2002 roku Zbigniewa Dziewiątkowskiego – założyciela i gitarzysty Tercetu Egzotycznego. Pomimo śmierci męża Izabela Skrybant-Dziewiątkowska nie rozwiązała zespołu i zaprosiła do współpracy dwóch nowych muzyków – basistę bluesowego Włodzimierza Krakusa i gitarzystę jazzowego Janusza Konefała. Wraz z zespołem po krótkiej przerwie ponownie wyruszyła w trasę koncertową, odwiedzając m.in. w USA i Wielką Brytanię. W 2006 roku, z okazji 40-lecia zespołu, ukazała się składanka Greatest Hits z największymi przebojami w nowych wersjach. W zespole śpiewają i tańczą jej dwie córki: Anna Dziewiątkowska Trębska i Katarzyna Dziewiątkowska Mleczko.

29 grudnia 2010 w Studiu Koncertowym Radia Wrocław, podczas Koncertu Noworocznego organizowanego przez Tercet Egzotyczny, odebrała z rąk wicemarszałka województwa dolnośląskiego Radosława Mołonia, nadany przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bogdana Zdrojewskiego Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

W 2016 roku otrzymała Dolnośląską Nagrodę Kulturalną SILESIA przyznawaną przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego.

W kwietniu 2017 roku za pośrednictwem wydawnictwa „Marina” ukazała się książka zatytułowana „Pamelo, żegnaj” – obszerny wywiad-rzeka. Rozmowę przeprowadził i spisał Robert Migdał.

KFNF

KFNF

KMA

KMA

Lata 2000–2010

W 2004 roku członkowie zespołu zostali odznaczeni przez Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego Złotym Krzyżem Zasługi.

W 2005 Trubadurzy w składzie Marian Lichtman, Sławomir Kowalewski, Piotr Kuźniak i Jacek Malanowski zaangażowali się w kampanię wyborczą Samoobrony, nagrywając m.in. piosenkę „Polskę trzeba zlepperować” będącą hymnem wyborczym Samoobrony RP, co spowodowało, że z zespołu odszedł Ryszard Poznakowski.

W 2008 roku jeden z członków zespołu Marian Lichtman próbował nieudanie kariery solowej wydając płytę Traces In The Sand. W grudniu 2008 roku Marian Lichtman i Sławomir Kowalewski stworzyli płytę Imieniny z premierowymi piosenkami. Wraz z nimi dwa utwory zaśpiewała Krystyna Giżowska.

W 2008 roku Trubadurzy nagrali premierową piosenkę „Nic nie wychodzi”, do której powstał również teledysk. W lipcu 2009 grupa wzięła udział w audycji „Rozmowy niedokończone” w TV Trwam i wystąpiła na antenie stacji z mini recitalem. W noc sylwestrową 2009/2010 TV Trwam wyemitowała koncert, w którym obok nich wystąpili m.in. Bogdan Trojanek, Iwan Komarenko, Eleni, Krystyna Giżowska, tenor Bogusław Morka i zespół Happy End. W tym samym czasie zespół na żywo brał udział w sylwestrowej „Gwiezdnej Odysei” w Łodzi, którą transmitowały TVP2 i TVP Polonia. W styczniu 2010 zespół nagrał piosenkę „W zimowy wieczór”, do której powstał także teledysk[4]. W tym roku nagrali jeszcze wraz z Krzysztofem Krawczykiem i Krzysztofem Jerzym Krawczykiem utwór „Marynarze szos”, do którego nagrano również teledysk. W sierpniu 2010 grupa wystąpiła na koncercie wyemitowanym przez TV Trwam z Brodnicy. Obok znanych przebojów, można było usłyszeć nowe piosenki. Wraz z nimi wystąpiła także Krystyna Giżowska i zespół Wawele.

Do najbardziej znanych utworów zespołu tej dekady należą utwory: „Nic nie wychodzi”, „Moja fantazja”, „Mój rower”, „Pozostało to w nas”, „W zimowy wieczór”, „Marynarze szos”, „Bez Ciebie tak mi źle”.

Lata 60

Debiutowała na profesjonalnej scenie muzycznej w 1962 występem w eliminacjach do I Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie. Chociaż została zakwalifikowana do finału, nie wystąpiła w nim, ponieważ termin finału zbiegł się z Lekkoatletycznymi Mistrzostwami Polski Młodzików, w których zdobyła mistrzowski tytuł w sztafecie 4x100 m. W czasie studiów na AWF w Warszawie od sierpnia 1965 występowała w składzie bigbitowego zespołu Szejtany, działającego w studenckim klubie „Relax”. W 1965 zdobyła z zespołem pierwsze miejsce na warszawskim przeglądzie zespołów bigbeatowych w klubie „Finka”. W 1966 związała się ze studenckim kabaretem Gag, który działał pod przewodnictwem kompozytora Jerzego Andrzeja Marka i poety Adama Kreczmara.

Pierwszym jej poważniejszym sukcesem był występ w 1967 na Przeglądzie Piosenki Studenckiej w Lublinie i na Giełdzie Piosenki w Częstochowie z piosenką „Jak cię miły zatrzymać” z repertuaru Teresy Tutinas, za którą zdobyła główną nagrodę. Pod koniec listopada tego samego roku wystąpiła na VI Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, gdzie zdobyła pierwszą nagrodę za piosenki „Jak cię miły zatrzymać” i „Pytania”.

Na początku 1968, obok Skaldów, Niebiesko-Czarnych i Alibabek, wzięła udział w filmie telewizyjnym pt. Kulig w reżyserii Stanisława Kokesza. Zaśpiewała w nim piosenki „Jeszcze zima”, „Trzy, może nawet cztery dni” i „Walc na trzy pas”. W tym samym roku zadebiutowała na VI Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w koncercie „Debiutów” z zainspirowanymi amerykańskim folkiem utworami „Zabierz moje sukienki” i „Co ludzie powiedzą”. W tym samym roku dokonała pierwszych nagrań dla Radiowego Studia Piosenki III programu PR.

Na VII KFPP w Opolu w 1969 zdobyła nagrodę Przewodniczącego Towarzystwa Przyjaciół Opola za piosenkę „Mówiły mu”. W tym roku występowała także na: Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie („Mówiły mu”), Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Politycznej w Soczi (III nagroda i nagroda dziennikarzy za piosenki „Żyj mój świecie”, „Za duże buty” i „Ech, drogi”) oraz Festiwalu FAMA w Świnoujściu. Rodowicz została nagrodzona Srebrnym Gwoździem Sezonu Plebiscytu Popularności Czytelników „Kuriera Polskiego”, otrzymała też tytuł „Piosenkarki roku” w plebiscycie rozgłośni radiowych oraz tytuł najpopularniejszej piosenkarki w kraju, przyznany w plebiscytach „Jazzu” i „Musicoramy”. Został też nakręcony film telewizyjny Ballada wagonowa z udziałem wokalistki.

Lata 70 – kierunek awangardowy i psychodeliczny

W styczniu 1971 nowy skład zarejestrował materiał na podwójny album Niemen z ambitną muzyką w stylu zmierzającym do jazzu, częściowo do słów Norwida. Występował w kraju oraz m.in. w Czechosłowacji i Finlandii. W tym czasie Czesław Niemen uzyskał mieszkanie w Warszawie przy ul. Niecałej 8, finalizował też sprawę rozwodową. Pod koniec 1971 wziął udział w nagraniu płyty z muzyką Andrzeja Kurylewicza. W ciągu całej swej kariery wielokrotnie wspomagał różnych artystów w nagraniach i brał udział w zbiorowych przedsięwzięciach muzycznych czy muzyczno-teatralnych. Napisał wiele utworów dla innych wykonawców, m.in. dla Ady Rusowicz. Przez lata powstały dziesiątki wersji jego piosenek. Czesław Niemen, od 1968 grający na organach Hammonda, z wolna rozbudował swoje klawiszowe instrumentarium, dodając najpierw melotron, a potem, jako pierwszy polski muzyk, syntezator Mooga. Nowoczesne i drogie wówczas wyposażenie pozwoliło mu nagrać wspomniany, prawie całkowicie elektroniczny album, stawiający go w jednym rzędzie z takimi awangardowymi muzykami i grupami jak Tangerine Dream, Klaus Schulze czy Vangelis.

Lata 80. – stan wojenny

Karierę Czesława Niemena zakłóciło wprowadzenie stanu wojennego. W maju 1982 z grupą Kombi wystąpił w Sztokholmie, ukazała się też kaseta z jego muzyką filmową. Później występował sporadycznie, np. w listopadzie 1984 grał w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, a 12 grudnia 1985 grał w klubie Stodoła w Warszawie. 11 i 12 lipca 1986 zaśpiewał na zlocie Old Rock Meeting w Operze Leśnej w Sopocie, a jesienią zagrał na festiwalu Jazz Jamboree w Warszawie. W 1987 wystąpił w Jarocinie, potem grał w Skandynawii, a 29 listopada 1987 dał koncert w Queen Elizabeth Hall w Londynie. W 1988 roku wznowiono kilka jego płyt, m.in. Dziwny jest ten świat, Czy mnie jeszcze pamiętasz? i Niemen Enigmatic. W 1989 ukazała się pierwsza od wielu lat płyta Niemena z nowym materiałem, przygotowywana przez lata Terra Deflorata.

Czesław Niemen zdobył pewną popularność na Zachodzie, zwłaszcza w krajach anglosaskich (gdzie nagrał kilka awangardowych albumów), lecz mimo swego wielkiego potencjału artystycznego nigdy nie zdołał się przedrzeć do pierwszej ligi progresywnego rocka. Pozostał czynnym muzykiem także w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku koncertując, komponując i sporadycznie nagrywając, zajmując się głównie pisaniem muzyki filmowej i teatralnej. W latach 90. zajął się również malarstwem oraz grafiką komputerową. Był wegetarianinem.

Lata 90. – działalność publicystyczna i antypiracka

1 marca 1990 Niemen wystąpił na Festiwalu w San Remo, a rok później ponownie na MIDEM. W 1992 wziął udział w spektaklu Księga Krzysztofa Kolumba w Teatrze Muzycznym w Gdyni. W maju 1993 grał w Nowym Jorku, a w 1995 wziął udział wraz z zespołem Dżem i wieloma zaproszonymi muzykami w koncercie upamiętniającym zmarłego Ryszarda Riedla. Występ ten zarejestrowano i wydano na płycie List do R. na 12 głosów.

Zaczął publikować felietony w miesięczniku muzycznym Tylko Rock. Gorąco protestował przeciw pirackim edycjom jego nagrań, które wtedy obficie pojawiły się na kasetach magnetofonowych, a potem na kompaktach. Wyraźnie dawał do zrozumienia, że nie zamierza nagrywać nowych płyt do czasu prawnego uregulowania sytuacji na rynku muzycznym.

Mizoginizm

to patologiczny wstręt mężczyzn do kobiet

Młodość Kate Bush

Bush urodziła się w Bexleyheath w hrabstwie Kent. Jej ojciec, Robert Bush (1920- 2008) był doktorem medycyny, a matka pochodziła z Irlandii, której imie było Hannah Daly (1918- 1992).

Nagrody i Złote przeboje

W 1975 Niemen poślubił swą drugą żonę Małgorzatę, z którą miał dwie córki Natalię (ur. 1976) i Eleonorę (ur. 1977). Występował solo i w zmieniających się składach, nagrywał sporo muzyki teatralnej, od początku 1977 korzystając ze studia Teatru Narodowego w Warszawie. Na przełomie lat 1976/77 nagrał podwójną płytę Idée Fixe, wydaną na początku 1978. Latem 1976 otrzymał odznakę Zasłużony Działacz Kultury i Złoty Krzyż Zasługi. Pod koniec roku odbył wielkie tournée po ZSRR, gdzie wystąpił też w październiku 1977 i kwietniu 1979. W maju 1977 nagrał koncert dla telewizyjnego bloku Studio 2, potem występował w USA, a w lutym 1978 koncertował na festiwalu jazzowym w Bombaju. W 1977 roku dał recital na Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze. Latem 1978 zaproszono go do Hawany na Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów.

W 1978 ukazała się kaseta ze złotymi przebojami artysty, a rok później płyta z podobnym materiałem. W czerwcu 1979 Czesław Niemen wystąpił na festiwalu w Opolu, a 24 sierpnia 1979 w Sopocie zdobył Grand Prix Festiwalu Interwizji piosenką Nim przyjdzie wiosna. We wrześniu 1979 odwiedził rodzinne Stare Wasiliszki. Pod koniec roku Polskie Nagrania bez wiedzy Niemena wydały na krajowym rynku kompilacyjną płytę Postscriptum, która została opracowana jedynie w celach promocyjnych na targi MIDEM w Cannes odbywające się w styczniu 1980 roku (był to jeden z wielu przypadków lekceważenia artystycznej woli muzyka). Krytyk muzyczny Wacław Panek poświęcił mu książkę Kształty mitu. W 1981 roku Czesław Niemen opracował kompozycje muzyczne do spektaklu teatralnego pt. „Tragedia Romantyczna”, którego osiem przedstawień w katowickim Spodku widziało 52 tysiące osób, a który był wystawiony przez studentów WRTV i górnośląską Solidarność.

Najbardziej kasowy film

Jeśli jeszcze ktoś ma wątpliwości co do tego, że "Bohemian Rhapsody" to fenomen naprawdę wielkiego kalibru, niech przemówi wynik, jaki udało się osiągnąć filmowi o tym tytule. Pokonał dotychczasowego rekordzistę, przybliżającego karierę kultowych raperów z zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, "Straight Outta Compton".

"Bohemian Rhapsody", choć premierę miał zaledwie w zeszłym miesiącu (2 listopada), już zdążył zostać najlepiej zarabiającą muzyczną biografią wszech czasów. I określenie to jest wyjątkowo trafione. Produkcja, jak informował "The Independent", zdążyła już zarobić, bagatela, 608,7 mln dolarów. Już teraz możemy się spodziewać, że kwota będzie jeszcze większa, bo film nadal wyświetlany jest w kinach.

Nie ma się tu czemu dziwić. Sama historia Freddiego Mercury’ego jest na tyle niezwykła, że już przed premierą można było przewidzieć, iż pokazana na wielkim ekranie stanie się prawdziwym hitem. I chociaż krytycy niejednokrotnie zarzucali filmowi wybielanie historii zespołu i przedstawianie postaci Mercury’ego w pomnikowy sposób, entuzjastyczne reakcje wielu fanów oraz nominacja do Złotego Globu mówią same za siebie.

Wszyscy zaś byli jednogłośni w komplementowaniu rewelacyjnej kreacji Ramiego Maleka, również docenionej nominacją do Złotego Globu. Malek dostał też nominację za najlepszą pierwszoplanową rolę męską od Gildii Aktorów Amerykańskich (Screen Actors Guild). Powalczy także wraz z kolegami o nagrodę za najlepszą obsadę.

Najbardziej poszukiwana

"Bohemian Rhapsody" okazała się nie tylko najchętniej słuchaną piosenką, ale według raportu Google także najbardziej poszukiwaną w sieci. Nic dziwnego. Jej tekst fascynuje fanów od dziesięcioleci i jest przez nich interpretowany na wszelkie możliwe sposoby. Sam Mercury był daleki od wyjaśniania sensu swoich tekstów, pole do popisu zostawiał słuchaczom. Trzeba jednak przyznać, że ten wciąż jest jednym z najbardziej frapujących.

Masowe poszukiwanie tego utworu spowodowało, że "Bohemian Rhapsody" znalazła się na szczycie wyszukiwań wśród wszystkich piosenek w 2018 r. Pokonała sporo współczesnych przebojów, w tym także wydanych tylko w tym roku, które nierzadko stawały się hitami internetu. Przykładowo "This Is America" Childish Gambino z głośnym teledyskiem uplasowała się na drugim miejscu.
W topie wyszukiwań znalazł się także i sam zespół Queen, zamykając dziesiątkę najchętniej wyszukiwanych wykonawców roku. Warto dodać, że znów wypełniali ją głównie współcześni wykonawcy, tacy jak Demi Lovato, Ariana Grande czy wspomniany Childish Gambino. A przecież to nie jedyny rekord, do jakiego przyczyniła się "Bohemian Rhapsody".

Najchętniej odtwarzana

Światowe media obiegła wieść, że "Bohemian Rhapsody" okazała się najchętniej streamowaną, czyli odtwarzaną piosenką nagraną w XX w. I chociaż pod uwagę wzięto internetowe platformy (takie jak Spotify, Apple Music, Deezer czy YouTube), a więc stosunkowo młode środki przekazu, to wynik jest jest naprawdę imponujący.
Bo kultowy utwór Queen, jak informowała wytwórnia Universal Music Group, osiągnął ponad 1,6 miliarda odtworzeń. Pokonał takie rockowe hity, jak "Smells Like Teen Spirit" Nirvany czy "Sweet Child O'Mine" Guns'n'Roses.

- "Bohemian Rhapsody" to jedna z najlepszych piosenek jednego z najlepszych zespołów w historii. Jesteśmy niezmiernie dumni, że możemy reprezentować Queen i zachwyceni, że ten utwór inspiruje fanów na całym świecie tyle dekad po jego wydaniu. To najlepsze świadectwo nieprzemijającej świetności Queen - komentował Lucian Grainge, szef UMG.

Przy okazji "Bohemian Rhapsody" trafiła po raz trzeci na prestiżową listę TOP 100 magazynu "Billboard", zajmując 33. miejsce. Wcześniej, w 1976 r. znalazła się na miejscu 9., a w 1992 r., za sprawą filmu "Świat Wayne’a" zawędrowała aż na drugie. Do tej pory trzy razy (w trzech różnych dekadach) znaleźć się na liście udało tylko "Thrillerowi" Michaela Jacksona i "1999" Prince’a.

Nazwy dźwięków

dzwieki skali diatonicznejW pierwszej kolejności poznajemy nazwy dźwięków skali diatonicznej. Jest to siedmiostopniowa skala, w której odległości pomiędzy kolejnymi dźwiękami wynoszą cały ton lub pół tonu. Jej dźwiękom odpowiadają białe klawisze fortepianu.

Nie tylko Queen

Muzycznie May spełniał się jednak nie tylko w Queen. Podobnie jak Freddie Mercury czy Roger Taylor tworzył solowo. Jako solista wystartował już w 1983 r. minialbumem "Star Fleet Project" nagranym w Los Angeles z grupą przyjaciół - wspomógł go m.in. Eddie Van Halen. Pełnowymiarowy album wydał jednak dopiero w 1992 r., blisko rok po śmierci Freddiego Mercury’ego. Płyta "Back To The Light" cieszyła się niemałym zainteresowaniem. Z tego właśnie albumu pochodzą takie przeboje, jak "Too Much Love Will Kill You" czy "Driven By You". Trzy lata później rozpoczął pracę nad krążkiem wypełnionym przeróbkami piosenek innych wykonawców, roboczo zatytułowanym "Heroes", jednak ostatecznie porzucił pomysł i skoncentrował się na pisaniu własnego materiału. Owocem prac był wydany w 1998 roku longplay "Another World".
May pisał także muzykę filmową. W 2000 r. gitarzysta skomponował ścieżkę dźwiękową do francuskiego filmu "Furia". Fanom jednak przyszło sporo czekać na kolejne solowe wydawnictwa. Nie oznacza to jednak, że Brian May spoczął na laurach. Pojawiał się gościnnie na występach innych wykonawców (m.in. Motörhead, Genesis), często wspomagał także zaprzyjaźnionych artystów w studiu (m.in. Foo Fighters, Meat Loaf). Nagrywał kolejne płyty z Queen, w tym te z niepublikowanymi wcześniej piosenkami z Freddiem oraz wciąż koncertował po całym świecie.

Niemen Enigmatic

Od lutego 1969 do lipca 1970 Czesław Niemen z zespołem występował we Włoszech, początkowo jako I Niemen, a od lipca 1969 w zmienionym składzie jako Niemen Enigmatic. Nagrał kilka singli, zarejestrował też fragmenty koncertów. Grał głównie w klubach, a w czerwcu 1970 r. wystąpił na festiwalu Cantagiro. Czesław Niemen blisko związał się z piosenkarką Faridą, z którą w listopadzie 1970 odbył trasę po Polsce. W swej twórczości Czesław Niemen włączał się w kolejne dominujące w światowej muzyce rockowej prądy, tworząc własne, indywidualne i charakterystyczne odmiany muzyki – od rocka psychodelicznego przez symfoniczny rock progresywny (album Niemen Enigmatic z monumentalnym utworem Bema pamięci żałobny-rapsod do tekstu C. K. Norwida) aż po awangardowy jazz-rock (albumy Niemen Vol. 1 i Niemen Vol. 2) oraz muzykę elektroniczną. W październiku 1969, w przerwie włoskich występów, muzycy nagrali płytę z czterema kompozycjami do słów wybitnych polskich poetów, która ukazała się na początku 1970 jako Niemen Enigmatic. Album odniósł duży sukces. Na przełomie 1969/70 zrealizowano też film ilustrujący utwór Bema pamięci żałobny rapsod.

Nieustająca rapsodia

Wszystko, co związane z zespołem nie tyle wraca do łask, co cieszy się zainteresowaniem ze zdwojoną siłą. Na półkach sklepowych znów zaroiło się od książkowych biografii, odpowiednio wyeksponowanych płyt, koncertów na DVD i oczywiście koszulek z wizerunkiem Freddiego. To oczywista zachęta do dalszego zgłębiania historii grupy. Lepszej nie trzeba.

"Całkiem nieźle, jak na podstarzałe królowe", powiedziałby Rami Malek jako Freddie. Ba, trzeba przyznać, że właśnie te "podstarzałe królowe" wciąż trzymają świetną formę. Roger Taylor i Brian May nie spoczywają na laurach. To oni, jako producenci, stoją za opowiedzianą na nowo historią Mercury’ego i to oni także wciąż karmią nas swoją muzyką na żywo. Oni też doskonale wyczuli, że to najlepszy moment, by na nowo wypełniać po brzegi fanami największe sale koncertowe.

Queen z Adamem Lambertem ruszają w kolejną trasę o jakże wymownym tytule "The Rhapsody Tour". I chociaż na razie zapowiedzieli koncerty latem w Ameryce Północnej, to już możemy się spodziewać, że to dopiero początek i swoją trasę poszerzą o inne kraje. A to, że te koncerty będą przeżywać prawdziwe oblężenie, jest więcej niż prawdopodobne.

Od 2011

W 2011 na Festiwalu TOPtrendy w Sopocie zajęła piąte miejsce w konkursie TOP za sprzedaż płyty „50”, natomiast na 48. KFPP w Opolu otrzymała Superjedynkę w kategorii Superpłyta (za płytę pt. 50) oraz Superjedynkę Superjedynek za najlepszy festiwalowy występ. 25.11. ukazał się album Buty 2, na którym znalazły się utwory z premierowymi, odnalezionymi po latach przez Rodowicz tekstami autorstwa Agnieszki Osieckiej.
Jak przyznaje w wywiadach, wielokrotnie otrzymywała propozycje bycia jurorem w programach typu talent show: Bitwa na głosy i The Voice of Poland, ale ich nie przyjęła. Podczas finału drugiej edycji The Voice of Poland wręczyła nagrodę zwyciężczyni programu Natalii Sikorze. W 2013 jej piosenka „Futbol” znalazła się na piątym miejscu listy „10 największych przebojów nagranych z myślą o piłkarskich Mistrzostwach Świata” według amerykańskiego magazynu Billboard. W ostatni dzień 2013 zaskoczyła wszystkich na koncercie sylwestrowym Polsatu, na którym zaprezentowała się w kreacji ze sztucznym biustem.

9.04.2014 zaprezentowała utwór „I warto czekać”, który nagrała z dedykacją dla Ukraińców w związku z napiętą sytuacją w kraju. Jesienią tego samego roku wystąpiła w dwóch programach: jako specjalny juror w finale programu SuperSTARcie oraz w finale piątej edycji programu The Voice of Poland, gdzie wraz z Aleksandrą Nizio (późniejszą zwyciężczynią) wykonała utwór „Wielka woda”.

W lutym 2015 zajęła jedenaste miejsce w plebiscycie radia RMF FM na artystę 25-lecia. 13.06. wzięła udział w koncercie „SuperPremier” podczas 51. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, z piosenką „Pełnia”, którą nagrała w duecie z producentem muzycznym Donatanem. Jesienią 2015 była gościem odcinka finałowego czwartej edycji programu Twoja twarz brzmi znajomo, emitowanego w telewizji Polsat. Wokalistka pochwaliła tam występ Michała Grobelnego, który wystąpił w pierwszym odcinku, w jej roli i wykonał utwór „Kolorowe jarmarki”.

15.09.2017 wydała nowy album, zatytułowany Ach świecie.... Pierwszym singlem promującym płytę został utwór „W sumie nie jest źle”, do którego zrealizowano teledysk. 3.03.2018 była jedną z pięciu jurorów w wyborze reprezentanta Polski w 63. Konkursie Piosenki Eurowizji w Lizbonie.

Opuszczenie grupy Niebiesko-Czarni i utworzenie grupy Akwarele

Oficjalnie opuścił zespół Niebiesko-Czarni w listopadzie 1965, a jesienią 1966 wraz z muzykami formacji Chochoły utworzył zespół Akwarele. W roku następnym odbył z nimi pierwszą trasę, rozpoczętą koncertem 16 stycznia 1967 r. w Jeleniej Górze. Dokonał nagrań dla radia i na małą płytę, a w kwietniu 1967 r. zarejestrował materiał na longplay Dziwny jest ten świat. 25 czerwca 1967 wystąpił z piosenką tytułową z płyty „Dziwny jest ten świat” na festiwalu w Opolu, gdzie wzbudził wielkie zainteresowanie i otrzymał m.in. nagrodę Polskiego Radia. Piosenka „Dziwny jest ten świat” stała się najbardziej znanym z polskich protest songów i hymnem młodzieży końca lat 60.

Ostatnia płyta studyjna

Zaś 29.09.2001 wystąpił w Warszawie na koncercie pamięci C. K. Norwida, a 17.11.2001 wyszła ostatnia jego płyta studyjna spodchmurykapelusza, promowana singlem kompaktowym z trzema wersjami utworu Jagody szaleju. Została przychylnie przyjęta przez słuchaczy i krytyków.

Overdub

to technika używana w nagraniach audio w którym odcinek muzyki jest 2 lub więcej razy nagrywany. Ten sposób mozna spotkać z piosenkarzami jak i instrumentach, ensemble'ach, orkiestrach.

Pierwsza składanka kompaktowa jego nagrań

W 1995 ukazała się pierwsza autoryzowana przez Niemena składanka kompaktowa jego nagrań Sen o Warszawie. Artysta zaczął przymierzać się do wznowienia zasadniczej części swego dorobku, co nastąpiło w 2002 i 2003. Wcześniej, bo w 1999 Czesław Niemen został wybrany na wykonawcę wszech czasów w plebiscycie „Polityki”, wystąpił też wtedy w Trójce.

Początki muzyczne

W 1962 roku poznał Franciszka Walickiego, który zaczął go promować i organizować występy. W tym samym roku odniósł duży sukces na Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie i w nagrodę odbył trasę po kraju z zespołem Czerwono-Czarni. To właśnie Walicki z trudem przekonał Niemena, by zamiast piosenek latynoskich i rosyjskich zaczął grać rocka.

Pogrzeb artysty

30.01.2004 urna z prochami została złożona w katakumbach na Starych Powązkach w Warszawie. Żegnało go ok. 2,5-3 tysięcy ludzi, w tym oficjalni przedstawiciele władzy. W momencie rozpoczęcia pogrzebu, o godzinie 13.00, z inicjatywy Marka Niedźwieckiego, wiele stacji radiowych w Polsce wyemitowało „Dziwny jest ten świat”, oddając w ten sposób hołd zmarłemu artyście.

Przełom i sukces

BTO drugi album, Bachman- Turner Overdrive II został wydany w grudniu 1973 i stał się ogromnym hitem w US (pikując miejsce IV w 1974), a ich narodowy Canada (osiągnął nr 6 na liście RPM hitowych albumów). Oryginalny tytuł albumu brzmi "Adrenaline Rush". Wydane zostały ich dwa najlepiej znane single "Let It Ride", "Taking Care Of Business". Randy już kilka lat wcześniej napisał rdzeń do "Taking Care Of Business" zatytułowany wówczas jako "White Collar Worker" będąc jeszcze w Guess Who, ale zespół uznał, że to nie ich styl. Jednak pojawił się ponownie w repertuarze BTO w czasie gigów, które wspierały gw. pierwszy album jak to Randy ujął: "Dać Fredo'owi Turner szansę by odpączął jego głos". W przededniu Randy usłyszał DJ Darryl Burlingham'a mówiąc: "Me martwiny sie o interes w radiu C- Fox" i zadecydował wstawić słowa "taking care of business" jako refren gdzie początkowo były "white collar worker".

Tim Bachman opuścił zespół na poczatku 1974 roku wkrótce po tym gdy wydano Bachman- Turner Ovedrive II. Randy Bachman posiadał bardzo silne religijne przekonania i ustanowił reguły by pozostać w BTO. Pośród nich była reguła, że narkotyki, alkohol i stosunek przedmałżeński w czasie koncertów był zabroniony, a Tim rzekomo je wszystkie złamał. Mówi się, że miał okazję by zmienić swój styl życia co wykorzystał, przynajmniej tymczasowo. Istnieją inne, różniące się powody, od wymienonych wytycznych, które doprowadziły do jego odejścia. Niektóre źródła podają, że opuścił zespół z powodu małżeństwa i ochoty studiowania by móc zostać inzynierem nagraniowym i promotorem koncertów. W wywiadzie przeprowadzonym w 2002 roku, brat Robbie powiedział "On został stanowczo zapytany by odszedł. Nie był kalibrem BTO (i) było ciężko na nim polegać. Mam wrażenie, że zespół był w konflikcie z całym jego życiem."

Przesiedlenie do Polski

Został przesiedlony do powojennej Polski w 1958 roku w ramach ostatniej fali masowych wysiedleń Polaków z Kresów Wschodnich. Rodzina Wydrzyckich zdecydowała się ostatecznie na repatriację, by Niemen uniknął powołania do Armii Radzieckiej. Rodzina rok spędziła w obozie dla repatriantów w Drawsku Pomorskim, a następnie zamieszkała w Świebodzinie, Białogardzie i ostatecznie Kołobrzegu, a Czesław znalazł się w Gdańsku, gdzie rozpoczął naukę w średniej szkole muzycznej, w klasie fagotu. Równocześnie występował w studenckich teatrach, kabaretach i klubie Żak w Gdańsku, śpiewając po hiszpańsku i polsku piosenki latynoamerykańskie, akompaniując sobie na gitarze. Dwie z tych piosenek pojawiły się potem na jego pierwszej płycie[potrzebny przypis]. Jednocześnie zarabiał, pracując dorywczo w porcie lub strojąc fortepiany. W tym okresie poznał i zaprzyjaźnił się z Helmutem Nadolskim.

W 1960 r. urodziła się jego córka Maria. Wraz z rodziną mieszkał wówczas w Sopocie. Z pierwszą żoną rozwiódł się w 1971 r.

RIAA Certyfikaty

Stanach Zjednoczonyach Recording Industry Association of America (RIAA) przyznaje certyfikat opartego na liczbie albumów i singli sprzedanych na detalicznych i innych pomocniczych rynkach. Inne kraje mają podobneRIAA Gold nagrody. Certyfikacja nie upoważnia automatycznie do otrzymania nagrody, wytwórnia płytowa musi o niego wystąpić. Audyt przeprowadzany jest w odniesieniu do dostaw netto po zwrotach (najczęściej używane jest oświadczenie o tantiemach artysty), który obejmuje albumy bezpośrednio sprzedawane do sklepów detalicznych i wielobranżowych, bezpośrednio konsumentom (muzyczne kluby i zamówienie pocztą) oraz inne punkty sprzedaży.

Czytaj więcej: RIAA Certyfikaty

Skala diatoniczna

Nazwy dźwięków
W pierwszej kolejności poznajemy nazwy dźwięków skali diatonicznej. Jest to siedmiostopniowa skala, w której odległości pomiędzy kolejnymi dźwiękami wynoszą cały ton lub pół tonu. Jej dźwiękom odpowiadają białe klawisze fortepianu.

W dwunastostopniowej skali chromatycznej sąsiednie dźwięki odległe są zawsze o półton. Odpowiada im 12 kolejnych klawiszy fortepianu, zarówno białych, jak i czarnych.

Alfabet muzyczny
Czarne klawisze fortepianu występują w naprzemiennych grupach po dwa i po trzy klawisze. Jeśli znajdziemy dowolną grupę dwóch czarnych klawiszy i naciśniemy biały klawisz znajdujący się bezpośrednio na lewo od niej, będzie to dźwięk C.

Dźwięki, odpowiadające kolejnym białym klawiszom na prawo od C, to:

C, D, E, F, G, A, B[1]

Po dźwięku B następuje znowu dźwięk C, ale o oktawę wyższy od pierwszego.

Bardziej "alfabetycznie" wygląda sekwencja rozpoczynająca się od dźwięku A (biały klawisz pomiędzy drugim a trzecim czarnym klawiszem w dowolnej grupie 3 czarnych klawiszy):

A, B, C, D, E, F, G

Jest to inny rodzaj skali diatonicznej, zwany skalą molową. Różne rodzaje skal molowych zostaną omówione w osobnym rozdziale.

Nazwy sylabowe – solmizacja
W XI wieku włoski mnich benedyktyński Guido z Arezzo wprowadził nazwy nut będące pierwszymi sylabami VIII-wiecznego hymnu do św. Jana Ut queant:

Ut, re, mi, fa, sol, la

Melodia tego hymnu ma tę własność, że każdy kolejny wers zaczyna się o 1 stopień skali diatonicznej wyżej niż poprzedni.

Sukces

W 1967 Czesław Niemen wystąpił m.in. na festiwalu w Sopocie oraz w Kolonii w Niemczech, a w styczniu 1968 śpiewał na targach MIDEM w Cannes. Niemen nagrał album Sukces, który został złotą płytą, stał się też bohaterem krytycznego filmu krótkometrażowego pod tym tytułem, w reżyserii Marka Piwowskiego, który pokazano w czerwcu 1968. W październiku 1968 Niemen i Akwarele nagrali jeszcze płytę Czy mnie jeszcze pamiętasz?, a w grudniu Niemen odebrał wspomnianą złotą płytę.

f t g m